صفحه اصلی درباره ما تماس با ما محصولات

متریک های (kpi) یک بازی رایانه ای

متریک های (kpi) یک بازی رایانه ای reza monfared
21 اردیبهشت 1399
791 بازدید
متریک های (kpi) یک بازی رایانه ای

امروز میخوام در مورد kpi یا Key Performance Indicator متریک های مورد استفاده در بازی بنویسم البته این اطلاعات در طول زمان تکمیل میشه.

 

دیتا و انالیز در یک بازی نقش مهمی داره چون به ما در مورد توسعه بازی و همچنین جریان پول سازی اطلاعات میده و موانع بر سر راه مشخص میکنه .

 

 

session یعنی از لحظه شروع بازی تا باخت بازی یک دوره زمانی حساب کنیم (Session Length) آن را یک session میگیم.

Active User یعنی بازیکن حداقل یک session در بازی انجام بده اینجاس که  Active User میگیم.

 

 خب ما دو دسته متریک داریم (البته فعلا تا جدید کشف کنیم) یکی به نام progression  و Monetization .

 

 Progression Metrics یا متریک پیشرفت  :

DAU یا Daily Active User یعنی تعداد یوزرهای فعال در بازی در روز

WAU يا Weekly Active Users یعنی تعداد یوزرهای فعال در بازی در یک هفته

MAU یا Monthly Active Users یعنی تعداد یوزرهای فعال در بازی در یکماه

Stickiness یا سطح چسبندگی بازی این مقدار با تقسیم دو مقدار DAU/MAU به دست میاد و برای این مقدار برحسب ژانر بازی در دنیا Benchmark وجود داره.

. Performance insights from more than 60K mobile games and over 3 billion players from around the world

2018 Edition

benchmark Stickiness

 

حالا بیایید سطح چسبندگی بازی در ژانر اکشن حساب کنیم ما فرض میکنیم ( توجه کنید ) ما بطور میانگین در بازی روزانه 5K یوزر داریم که DAU=5K ميشه و به طور میانگین ماهیانه 60K یوزر داریم که MAU=60K ميشه خب حالا وقتشه حساب کنیم سطح چسبندگی بازی چقدره خب 5K تقسیم بر 60K و ضرب در 100 میکنیم جواب هرچقدر شد با چارت بالا مقایسه میکنیم ببینیم اوضاع بازی خوبه یا نه خب جواب میشه :

% 8.3=100*5000/60000

خب جواب شد %8.3  به چارت بالا که بر اساس ژانر benchmark  تقسیم بندی کرده یه نگاه میندازیم بله سبک اکشن حدود %12.5 یعنی اوضاع بازی خوبه و اگه به %15 برسه عالیه اما بازی ما حالش خوبه چون بالاتر از 5% اما یادتون باشه در چارت گفته زیر%5 یعنی اصلا اوضاع بازی خوب نیست .

من فکر میکنم که بازی نیاز به یه سری دستکاری داره تا میزان %8.3 به بالاتر از %12.5 درصد برسه و بایدمابقی متریک ها دید و راه حل پیدا کرد تا میزان چسبندگی بالا بره .

 

 

Retention  یعنی چه کسایی به بازی شما بر میگردن بهتر توضیح بدم ، یوزر بازی نصب میکنه و وارد بازی میشه از بازی خارج میشه فردا دوباره به بازی سر میزنه و بازی میکنه.

یکی از از اساسی ترین متریک Retention است چون ظرفیت رشد بازی شما را  نشان میدهد و سایز مخاطبان بازی را تعریف میکند میانگین زمان صرف شده در بازی شما نشان میدهد همچنین تاثیر مستقیم بر revenue (درامد) دارد.

 

برای محاسبه  Retention  باید یه دسته از یوزرها رو انتخاب کنید ولی یه لحظه صبر کنید باید یه چیزایی اول روشن کنم بعد ادامه بدم.

رایج ترین روز ها :

 DAY 1 Retention =  روز اول یعنی تاریخی که یوزر بازی شما رو از استور دانلود کرده و شروع به بازی میکنه.

 DAY 7 Retention = یعنی روز7  یعنی هفت روز گذشته و همچنان به بازی سر میزنه.

 DAY 28 Retention = روز30  یعنی سی روز گذشته و همچنان یوزر به بازی کردن ادامه میده.

 

نرخ Retention طبق  این فرمول بدست میاد:

Day N Retention = Number of users that launched an app on Day N / Number of users who installed an app N days ago x 100

 

حالا وقت حساب و کتابه:)

خب این اطلاعات Retention  چرا مهم هستن:

DAY 1 Retention:

 در مورد احساس کاربر نسبت به بازی ما میگه ایا انتظارات و توقعات انها براورده شده ایا کاری کردیم بازی را برای مدت طولانی بر روی گوشی خود نگه دارند.  پس اینجاست که باید  OnBoarding  (لینک )خوبی داشته باشیم نرخ DAY 1 Retention به ما میگه  Toturial كارشو  خوب انجام  میده و ایا  UX ما مشکل داره یا نه .

ما نیاز داریم کاری کنیم که بازیکن دریک session بسمت خرید بره و اولین پرداخت داشته باشه پس انالیز و تطبیق (FTUE (First Time User Experience بهترین مکان برای شروع هست که فکرکنم چگونه کاری کنیم که منجر به فروش شویم است.

مسیری که باید بازیکن در بازی ما طی کند:

Installing an app » Onboarding » Coming back » Making payments

 

برای  DAY 1 Retention ما Benchmark داریم با توجه به ژانر بازیتون نگاه کنید و ببینید باید نرخ DAY 1 Retention چی باشه! ریزش نصب بازی (churn) کمتر از یک روز بعد نصب شروع میشه اونم با سرعت خیلی خیلی خیلی خیلی بالا اما نرخ برگشت (Retention) خیلی ارام آرام حرکت میکنه.

 

RetenationDay1

DAY 1 Retention یکی از حیاتی ترین KPI است چون به شما نشون میده ایا بازی شما پتانسیل سرمایگذاری دارد یادتون باشه هاااااا .

benchmark روز 1 اینه که نرخ بازگشت بسته به ژانر باید حدود %35 تا % 50 درصد باشه پس اگر نرخ DAY 1 Retention بازی شما بین این ارقامه بازی شما داره خوب عمل میکنه غیر از این باید OnBoarding  چک کنید  .

 

DAY 7 Retention:

 DAY 7 Retention میگه چه تعداد بازیکن ها به بازی ما علاقه مند هستند

ما میتونیم با Competitive Features باعث بشیم درگیری بازیکن در بازی بالا بره  یا به اصلاح Engaging مثل تعریف   LearderBoard or Missions or Quests  در بازی .

برای DAY 7 Retention ما Benchmark  داریم مجدد به چارت مراجعه میکنیم.

بیایید ژانر اکشن تحلیل کنیم بازی ما در ژانر اکشن DAY 7 Retention  مقدار  %10 داره خیلی عالیه اما نباید به %4 باشه ولی اگر اما اگر مقدار DAY 7 Retention شما در ژانر اکشن از %10 بالاتر هست به شما تبریک میگم واقعا پلیر رو با بازی خودتون درگیر گردید.

 

 

 DAY 28 Retention:

درصدی از کاربران را نشان می ده که به بازی ما وفادار شدن و بازی رو  به مدت طولانی برروی گوشی خود نگه میدارن و هرچه این مدت طولانی تر کسب درامد بیشتر این طور بگیم که باید بازی جزیی از زندگی بازیکن بشه و دایم Social Network  سر بزنه و چک کنه چه اتفاقی افتاده یا در حال وقوع هست و این شما هستید که باید دیتا مورد نیازتون در مورد بازیکن رو تعریف و اطلاعات  track کنید.

برای این  DAY 28 Retention ما نیاز به Social Features داریم تا تعامل بازیکن در بازی به بالاترین حد خودش برسونیم مثلا Social Network  مانند چت یا کلن  یا دعوت از دستان دریافت سکه و...

برای این kpi ما Benchmark داریم فکر کنم دیگه نیازی به توضیح من نباشه ببینید

 

Day 28

 و حالا بهتر نمودار از Retention داشته باشیم و دید بهتری نسب به اتفاقی که داره می افته داشته باشیم .

retention

 

 

منابع :

https://thetool.io/2018/user-retention-mobile-apps-games

https://www.aparat.com/v/JR0S1

https://gameanalytics.com/blog

بر چسب ها #kpi #متریک #بازی
دیدگاه ها(0)



powered by Pinoox